Friday 24 April 2020

MANUSIA TERPENJARA

- Oleh Hesmel Faznee

Salam, kepada semua pembaca dan blogger di luar sana.

Hari ini, 24 April 2020 adalah hari pertama umat Islam menyambut Ramadhan dalam suasana yang penuh dengan keberkatan sebenar. Sebenar di sini ialah kerana kita tidak lagi "diuji" dengan ujian yang maha hebat dari segi juadah-juadah di bazar-bazar Ramadhan, atau pun barisan hidangan bufet di hotel-hotel pelbagai.

Selain daripada itu juga, kita tidak diuji oleh godaan di gedung-gedung pakaian dan juga tidak berkira-kira untuk memikirkan warna pakaian apakah yang harus dikenakan sempena sambutan Aidilfitri 2020 (itu untuk mereka yang gemar memakai pakaian bertema!)

Mengapakah semua ini tidak dapat dilakukan seperi kelaziman sediakala?

Puncanya adalah mudah sahaja. Alam sekitar, haiwan dan tumbuh-tumbuhan sedang meraikan kebebasan bumi ini daripada kita. Telah bertahun-tahun lamanya makhluk-makhluk Allah ini menanggung derita, melihat manusia melakukan kerosakan. Telah terlalu lama kita, yang sebenarnya diangkat sebagai khalifah Dia (atau wakilNya) di muka bumi ini telah merosakkan segalanya yang telah diamanahkan kepadaNya kepada kita.

Perintah Kawalan Pergerakan yang dimulakan sejak 18 Mac 2020 bagi membendung wabak Covid19 ini dari terus merebak telah masuk kehari 38 (semasa tulisan ini dibuat). Sepanjang tempoh tersebut, alam seolah-olah telah "pulih" dengan sendirinya. Tiada lagi pencemaran dan tali-tali sungai itu telah mula tampak kejernihannnya.

Benar bagai dikata, manusia itu adalah kejahatan diri sendiri!

Maka, kali inilah alam "mengajar" kita erti kehidupan sebenar-benarnya.

Maka kali inilah juga manusia merasai keperitan "dipenjarakan" oleh keadaan.

Namun demikian, masih ada lagi yang gagal memahami kesan akibat daripada semua ini!

Kita Kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu
The Salam Connection

No comments:

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...