Friday, 22 July 2011

NEO JAWI


Oleh – Hesmel Faznee Faisal

Salam, kepada para bloggers dan pembaca blog “syok sendiri” ini.

Terdetak di hati saya untuk menulis mengenai tulisan Jawi ini apabila saya dijemput menghadiri mesyuarat persiapan “Perasmian Pameran Seni Khat dan Pembudayaan Tulisan Jawi”, yang akan diadakan di Perpustakaan Negara Malaysia pada bulan Oktober kelak.

Seperti kelazimannya, tujuan asal program sedemikian diadakan adalah untuk mengangkat martabat dan maruah tulisan Jawi. Dan selagi masih bernyawa para pejuang tulisan Jawi ini, maka adalah kiranya bernafaslah jua “roh” tulisan Jawi.

Bagaimana jika mereka semua telah tiada? Siapakah yang akan meneruskan legasi ini?

Segalanya berteraskan kepada kepentingan sesuatu perkara, yakni penulisan Jawi ini.

Apakah ada kepentingan tertentu sehingga memungkinkan ianya perlu dipelajari dan dihayati pada zaman sekarang, zaman di mana setiap tulisan yang hendak ditulis jika boleh diringkaskan seringkaskan yang boleh (talk about twitter or putting up your status in facebook, Jose!)?

Mungkin ini yang menjadi pertanyaan dan persoalan kepada setiap seorang daripada kita, termasuk kepada generasi muda. Apakah faedah yang boleh didapati jika ianya dipelajari dan diketahui sekadar dan semata-mata untuk memenuhi sentimen Jawi adalah tulisan penduduk rantau ini?

Perlu diingat, sejarah pembentukan tamadun Melayu ini telah mengalami proses perubahan sebaik sahaja penjajah melalui Portugis, menerusi dasar “divide and rule” atau pecah dan perintah memasuki rantau Melayu ini dan menjajah Melaka, diikuti dengan Indonesia melalui Belanda, Sabah dan Sarawak apabila British memerintah dan mewujudkan British India.

Jika sebelum ini, penulisan Jawi digunakan oleh penduduk hanya untuk berkomunikasi antara satu sama lain, dengan kemasukan penjajah-penjajah ini ianya turut mempengaruhi minat mereka untuk mempelajari Jawi bagi mendalami khazanah ilmu yang ada di rantau Melayu pada masa itu. Dari situlah, Jawi turut mengalami proses perubahan.

Secara ringkas, pada zaman sekarang realiti kepentingan atau minat orang ramai untuk mempelajari tulisan Jawi terhakis kerana tidak ada apa-apa lagi yang hendak disumbangkan menerusi tulisan itu kecuali tulisan-tulisan khazanah Melayu lama seperti Hikayat Tun Sri Lanang, Hikayat Hang Tuah dan beberapa lagi naskhah yang kebanyakannya sudah pun diterjemahkan ke dalam bahasa-bahasa asing!

Hakikat yang tidak dapat lari daripada tulisan Jawi juga ialah ianya sering dikaitkan dengan unsur-unsur keagamaan. Ini harus dipisahkan secara jelas kerana tulisan Jawi ini sama seperti bentuk – bentuk font tulisan lain seperti roman, han (tulisan Cina), hindi dan lain-lain.

Tulisan Jawi bukan melambangkan Islam dan Islam bukan dilambangkan menerusi tulisan Jawi. Seandainya usaha untuk mempromosikan tulisan Jawi ini dikaitkan dengan agama, maka kecanggungan masyarakat bukan Melayu untuk mempelajari tulisan ini akan terhakis terus.

Masyarakat Barat amat meminati tulisan Jawi kerana mereka sedar dan insaf akan keunikan dan kecantikan ruang – ruang seni yang terdapat di dalam tulisan itu. Melalui bentuk – bentuk geografi tulisan itu sendiri menaikkan minat mereka untuk mendalaminya.

Suatu ketika dulu golongan Orientalis sanggup mempelajari bahasa Indonesia dan tulisan Jawi semata-mata kerana ingin mengetahui ilmu orang Melayu, seperti yang dilakukan oleh Christiaan Snouck Hurgronje, semasa beliau berada di Acheh dan kerana kemahiran beliau jugalah, orang Acheh tewas di dalam perang Acheh, hasil kepada “penyelidikan” Hurgronje yang bertindak membocorkan rahsia kelebihan dan kekurangan orang Acheh kepada penjajah Belanda. Namun itu semua hanyalah sejarah semata-mata.

Pada masa sekarang, Barat meminati seni Jawi kerana seni dan keindahannya. Pendekatan yang perlu digunakan sekarang juga tidak lagi boleh bergantung kepada seminar dan bengkel yang hanya terhad kepada golongan tertentu sahaja.

Sebaliknya, ia harus diubah dan dirangkakan menjadi pendekatan yang bersifat seni, yakni tulisan Jawi bukan semata-mata tulisan sebalik seni secara khilafnya. Bayangkan jika pelukis-pelukis seni graffiti mengadaptasikan seni jawi ke dalam karya mereka?

Zaman telahpun berubah dan hakikat yang paling jelas ialah perjuangan tulisan jawi ini bukanlah semata-mata hendak memelihara khazanah Melayu rantau ini sebaliknya mengangkat dan mempromosikan seni tulisan Jawi ke peringkat lebih tinggi. Seperti yang telah dinyatakan di awal tulisan (syok sendiri ini), Jawi bukan melambangkan agama. Ia harus terus kekal sedemikian.

Kita Kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu – The Salam Connection.

No comments:

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...