Saturday 14 March 2009

KESUNGGUHAN DAN KEIKHLASAN DALAM BERJUANG

Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Hari ini (Sabtu, 14 Mac 2009), penulis bekerja.

Mungkin ada di antara mereka yang sedang membaca blog ini (Jose, can't you just accept the fact that no one is following this self indulgence blog!) sedang sedap dan seronok berehat bersama keluarga, atau mungkin sedang lalai dan khusyuk menonton filem Tamil (Jose, usually RTM will screen Tamil drama or its heartbreaking movies in the afternoon for which, only God know why!).

Namun, perlulah diingat bahawa ada juga golongan yang seperti penulis, bekerja pada hari Sabtu dan hari minggu. Antara mereka, yang penulis kenal ialah pengawal keselamatan, librarian, pemandu keretapi Komuter (Jose, I salute all of you!) serta rakan-rakan yang mengenali penulis (As if I am as popular as Mawi, or even that guy who said that he would step down from the post he is holding, come end of March 09!)

Penulis terlupa hendak menyebut ahli politik.

Mereka turut bekerja, tidak kira samada ianya hari biasa, mahupun hari minggu! Rutin melawat kawasan masing-masing, berjumpa dengan para penyokong dan sebagainya serta sesi bertemu dengan wannabe politians turut memenuhi aktiviti harian mereka.

Persoalan yang perlu ditanya ialah, apakah kebanyakan daripada mereka ini mempunyai masa untuk melihat kembali diri mereka? Apakah mereka ini punyai masa untuk bertanya; "apakah aku ini menyertai politik demi untuk berbakti kepada masyarakat dan negara , atau sekadar hendak memenuhi tembolok perut masing-masing?"

Penulis tidaklah ingin mempersoalkan keikhlasan masing-masing terhadap perjuangan politik mereka, cuma terdetik di dalam hati, apakah politik ini mampu mengkayakan seseorang dalam tempoh sekelip mata?

Seharusnya mereka insaf bahawa apa bila seseorang itu diamanahkan dengan tanggungjawab, mereka harus memikulnya tanpa ada sebarang keraguan.

Ada di antara politikus ini menyertai politik, semata-mata kerana hendak menjadi senang dan kaya, namun tak ramai yang menyertai politik demi untuk berbakti kepada agama, bangsa dan masyarakat!

Jika di A.S, segelintir ahli politik mereka menyertai politik demi untuk berbakti. Mereka menjadi kaya raya (Jose, I bet some of us don't even know that former US President, George W. Bush was a rich man with a fat income and money in his bank!) dan barulah mereka menyertai politik.

Tetapi di Malaysia, orang yang hendak hidup senang akan mencari jalan mudah. Sertai politik dan dalam beberapa tahun, anda akan tergolong dalam golongan rich and famous. Samada anda famous sambil berjalan menutup muka, menuju ke mahkamah atau kaya dengan dosa-dosa kering!

Kita Kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu - The Salam Connection

No comments:

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...