Thursday 26 June 2008

BERSERBAN ATAU BERHELMET?


Oleh - Hesmel Faznee Faisal


Hari ini, penulis akan bercakap (Jose, atau menulis cerita-cerita bodoh) tentang berserban.

Please, I do not expect any misunderstanding on this matter but I wish to express the confusion that I have on this matter.

Akhbar The Star hari ini (26 Jun 2008) memaparkan gambar beberapa orang “ustaz” atau “lebai” sedang menaiki motorsikal tanpa memakai helmet tetapi hanya berserban.

It says;

A group of young motorcyclists riding their machine in Kota Bharu wearing “serban” instead of safety helmets. A question has arisen in this town whether it is an offence to wear the serban instead of helmets and even the police have stopped issuing summonses until they get a clearer picture. The matter arose after one motorcyclist challenged a traffic summons in court.

What an absurd! Since when we have a society who dares to challenge the law when it clearly stated that the laws were implemented for our own benefit?

Penulis keliru! (Jose, entahlah sejak kebelakangan ini, kekeliruan sering melanda diri!)

Adakah ini persoalan tentang egoistik seseorang ataupun kebodohan?

Bukankah jelas dan nyata, jika seseorang itu memakai serban, kepalanya sudah 100% akan hancur atau cedera seandainya dianya terlibat di dalam kemalangan, jika dibandingkan dengan 20% kecederaan yang dihadapi, seandainya dia memakai topi keledar?

Penulis yakin, golongan ini adalah mereka yang samada mahu menunjukkan kedegilan mereka demi menegakkan ego mereka atau mungkin mereka tidak tahu membezakan antara fidunya wal akhirah?

Pihak penguasa seperti polis sepatutnya bersikap tegas dan pihak penjana undang-undang (baca mahkamah) sepatutnya boleh over-ruled bantahan yang dibuat oleh pihak ini.

Mengapakah mereka mesti melayan pihak yang sedemikian?

Penulis yakin, isu ini sudah pasti akan melarat ke negeri-negeri lain dan percayalah, jalanraya negara kita akan dipenuhi dengan penunggang motorsikal yang berserban. Ini tidak termasuk mereka yang beragama Sikh.

No offence towards the Sikhs, but obviously according to their religion, it is compulsory for them to wear the turban as it is one of the teachings. The Sikhs have 5 principles in their teachings and they are: kēs (uncut hair), kaghā (small comb), kaā (circular heavy metal bracelet), kirpān (ceremonial short sword), and kacchā (special undergarment.

And in order for them to keep their long hair, the Sikhs wear the turban to guard it.

Persoalan yang timbul adalah apakah memakai serban di kalangan orang Islam itu dituntut agama ataupun budaya orang Arab yang menjadi ikutan kita?

Agama Islam menuntut supaya umatnya menjauhi diri daripada sebarang malapetaka. Malah ianya turut disebut di dalam Quran. Ironinya, mereka yang berserban ini kebanyakannya adalah dari kalangan pelajar yang menuntut di sekolah-sekolah agama.

Apakah mereka tidak membaca Quran dan meneliti ayat yang disebut berkaitan dengan perkara tersebut?

Adakah dengan memakai serban, seseorang itu akan lebih Islamnya, jika dibandingkan dengan mereka yang berpakaian moden, tetapi mengikuti ajaran sebenar agama Islam?

Kita Kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu – The Salam Connection

No comments:

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...