Friday 10 August 2012

GADIS SUSU

Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Salam, kepada para bloggers dan pembaca blog syok sendiri ini.

Pertama sekali saya ingin mengucapkan tahniah kepada Pandalela Rinong, atau gadis susu kerana kejayaan beliau membawa pulang pingat gangsa pertama Malaysia di dalam acara terjun sukan Olimpik 2012. 10 Ogos 2012 merupakan detik dan waktu yang tidak akan dilupakan khususnya kepada Pandalela dan umumnya kepada rakyat Malaysia. Gadis ini bolehlah dikategorikan sebagai "the unsung hero". Ini kerana kita tidak menyangka seorang gadis berketurunan Melayu Iban dari Sarawak ini mampu menyumbangkan pingat kedua buat Malaysia di dalam acara sukan Olimpik yang cukup berprestij ini.

Rasanya juga ini merupakan kali yang kedua (If my memory serves me well, Jose!) Malaysia memenangi 2 pingat di dalam acara Olimpik. Rasanya berbaloilah kita menyuruh Pandela menjadi "the flag bearer" ketika upacara pembukaan Olimpik tempoh hari, walaupun ramai yang menyatakan YBhg. Dato' Lee Chong Wei sepatutnya diberikan penghormatan melakukannya.

Apa yang menarik di sini ialah tidak ramai yang menaruh harapan bahawa Malaysia akan memenangi pingat gangsa di dalam acara terjun. Ramai memberikan perhatian kepada Dato' Lee Chong Wei untuk membawa pingat emas yang pertama buat Malaysia di dalam acara badminton.

Badminton.

Ini merupakan masalah yang dihadapi oleh ahli strategis sukan negara. Mereka terlalu memberikan satu penumpuan dan satu penumpuan sahaja. Fokus yang diutarakan hanyalah untuk mendapatkan pingat emas di dalam acara sukan ini, sedangkan jika kita berusaha bersungguh-sungguh, kita mungkin dapat memenangi pingat emas di dalam acara lain, seperti juga acara terjun yang mungkin ramai tidak akan menyangka ahli sukan kita mampu memperolehi pingat di dalam acara yang rasanya jarang-jarang disebut mahupun diberikan fokus yang mendalam.

Hadiah.

Saya merasakan bahawa taboo, atau pantang yang harus dielakkan oleh penganjur mahupun Majlis Sukan Negara ialah penganugerahan ganjaran wang, harta dan juga pangkat patut dielakkan demi menjaga tahap profesionalisme ahli sukan di dalam bidang masing-masing. Ini kerana, biarlah kejayaan itu datang di dalam bentuk pengiktirafan bersifat spiritual dan bukannya material. Negara Britian misalannya tidak menganugerahkan sebarang bentuk wang mahupun harta kepada ahli sukan mereka yang berjaya memperolehi sebarang pingat emas, perak dan gangsa.
Sebaliknya mereka diberikan penghormatan menerusi setem khas yang mengabadikan wajah mereka. Selain itu, peti surat mereka akan dicatkan dengan warna emas, sebagai tanda pemilik rumah tersebut merupakan pemenang emas di dalam acara Olimpik!

Di negara Korea misalannya, pemenang akan dihadiahkan dengan sebuah kereta mahupun peralatan elektrik/elektronik, seandainya mereka memenangi pingat emas. Namun jikalau mereka gagal memperolehi sebarang pingat, khabarnya mereka akan dihantar ke “detention camp” dan akan menerima latihan fizikal yang tidak akan dapat mereka lupakan!

Tidak dapat dinafikan, ahli sukan kita terlalu dimanjakan dan kita tidak mendidik mereka secara secukupnya untuk menjadi lebih patriotic dan berjuang bukan untuk ganjaran semata sebaliknya untuk memartabatkan maruah negara di peringkat antarabangsa menerusi bidang sukan.

Terdetak di hati saya terfikir, mengenai apakah hadiah yang bakal diperolehi oleh rakyat Malaysia, sempena kemenangan gadis susu ini memperolehi pingat gangsa. Jika Samsung memberikan diskaun 10% kepada pembeli yang membeli telefon Samsung S3 dan ais krim percuma oleh Baskin Robbins, barangkali Dutch Lady akan memberikan susu percuma kepada rakyat Malaysia memandangkan Pandalela merupakan duta kepada jenama tersebut?

Hanya masa yang akan menentukannya.

Kita Kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu – The Salam Connection



No comments:

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...