Friday 4 July 2008

PERANG YANG LAGI SATU (NOT...!)


Oleh - Hesmel Faznee Faisal
Salam, to my fellow bloggers and Bacalah readers (Jose, if there is any!)

Perang dah bermula!

Sabar, sabar Jose! Don’t panic. You’ll be safe in your gutter. They won’t come and invade your privacy.

Ini perang lain. Perang yang lagi satu (Jose, bukan lagu M. Nasir dalam album Canggung Mendonan tu. By the way, that’s one of M. Nasir’s best album ever produced! And.. Helo! You’re deteriorating from the original subject!)

Perang antara dua orang. Off course, takkan perang dengan kucing! Who wants to bother if two cats fights with each other?

Berbalik kepada perang ini. Seorang bersikap defensif, seorang lagi offensive. Walaupun hakikatnya, si defensif ini mempunyai banyak advantages kerana dia mempunyai kuasa (Jose, later on, I will name this guy as Nana, and the other fella as Mamu!) dan si offensive ini cuba untuk menyembunyikan sesuatu, hakikatnya perang mereka ini adalah lebih kepada perang untuk keluar dari masalah!

Berbalik kepada Nana, Nana adalah seorang orang kanan yang cukup setia kepada the Sleeping Beauty. Walaupun Grand Canyon sudah mencemuh Nana kerana sikap terlalu setianya kepada Sleeping Beauty, Nana tetap maintain steady dan mahu menjadi seperti Nana Tanjung (walaupun dia bukan orang Tanjung, seperti penulis!)

Mamu, on the other hand, prefer to be more offensive, attacking poor Nana left, right and centre.

Apa yang menjadi persoalannya adalah, siapakah sebenarnya yang rugi? Siapakah yang akan mengalami kerugian? Sudah tentu marga dan rakyat bumi bertuah! Ini kerana, yang menjadi masalah kepada negara adalah our friend, the Sleeping Beauty!

Sepatutnya, masalah mereka berdua ini tidak harus dijerut ke tengah gelanggang kerana yang tertawa adalah the Sleeping Beauty. Sudah pasti ini akan menjadi satu peluang untuk Sleeping Beauty meneruskan tidurnya!

Come on, wake up!

Adakah kita terlupa dan alpa? Adakah kita terlalu lalai dengan perang dua orang ini? Adakah ini satu bentuk diversion untuk mengalihkan perhatian daripada masalah emas hitam yang nampak gaya semakin lama semakin tinggi nilainya!

Penulis pernah menulis (rujuk tulisan penulis sebelum ini Jose!) mencadangkan supaya Kerajaan Malaysia memberikan satu peruntukan baru di dalam bentuk subsidi kepada pemandu Malaysia. Subsidi di dalam bentuk peruntukan memasang tangki NGV kepada kenderaan rakyat Malaysia ini akan dilihat sebagai satu lagi alternative bagi memandu rakyat Malaysia mengurangkan beban berikutan kenaikan harga emas hitam!

People, wake up!

This war is not about us. The war is purely about 2 individuals, fighting for their own interest. Another chap is fighting tooth and nail, to get his way back into the map of power whilst the other chap is trying to proof his innocence.

The war is of an interest for the two of them.

Our common foe, is the Sleeping Beauty!

Kita Kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu - The Salam Connection

No comments:

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...