Wednesday 9 July 2008

KEBEBASAN....?


Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Salam, kepada para bloggers dan pembaca blog Bacalah…(Jose, kalau ada!)

Semua orang memperkatakan tentang kebebasan. Namun, persoalan yang perlu dijawab dan perlu dihuraikan adalah apakah bentuk kebebsan yang perlu dikenalpasti?

Kadangkala, kebebasan yang bersifat mutlak ini boleh membuat orang menyalahgunakannya. Ini amat membimbangkan kerana kebebasan itu boleh membunuh keharmonian.

Penulis melihat sejak kebelakangan ini, terlalu banyak kebebasan yang berleluasa. Tidak dinafikan, mengikut piagam PBB (which coincidentally was formed by the Jews in 1948!) seseorang itu bebas, berdasarkan kepada 30 piagamnya, antara lain ia turut menyatakan;

"All human beings are born free and equal in dignity and rights.They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood"

Dalam bahasa mudah, semua orang dilahirkan bebas (are you sure Jose!?) dan mempunyai kesamarataan di dalam soal maruah dah hak masing-masing. Mereka termaktub kepada sebab dan akibat dan patut berlaku adil berdasarkan kepada semangat persaudaraan.

Bagi penulis, kebebasan ini mempunyai pelbagai persepsi. Jika terlalu banyak kebebasan, ianya mungkin mengakibatkan kesengsaraan.

Oleh yang demikian, apabila kita memperkatakan tentang kebebasan, kita harus melihat dari sudut manakah ianya diperjuangkan dan dipersoalkan. Seperti artikel 4 dan 5 daripada piagam PBB;

"Article 4.
No one shall be held in slavery or servitude; slavery and the slave trade shall be prohibited in all their forms
."

"Article 5.
No one shall be subjected to torture or to cruel, inhuman or degrading treatment or punishment
."

Seperti di atas, ianya agak ironik kerana negara Israel, di bawah pengaruh the Rothchilds family telah berjaya memanupulasikan keadaan hingga mengakibatkan keadaan di dalam dunia ini kucar-kacir berpunca daripada campur tangan mereka di dalam soal-soal pentadbiran masyarakat.

Sebenarnya, apa yang penting adalah kebebasan jenis apakah yang hendak dicapai dan dikecapi? Adakah ianya satu kebebasan bersifat mutlak atau ia satu diversion bagi mencapai matlamat sejagat atau kepentingan peribadi?

Entahlah, sekarang terlalu banyak sangat orang memperkatakan tentang kebebasan tapi kebebasan ini memakan diri sendiri.

Kita Kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu – The Salam Connection

No comments:

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...