Friday 17 June 2011

DUNIA PARANOIA

Oleh - Hesmel Faznee Faisal.

Salam, kepada para bloggers dan pembaca blog "syok sendiri" ini.

Akhirnya, negara kita telah turut mengalami ancaman "hackers" yang telah berjaya memecahkan sistem keselamatan internet negara. Penggodam yang menggelarkan diri mereka sebagai "Anonymous" ini telah menggodam beberapa website yang samada mempunyai kaitan dengan Kerajaan atau berkaitan.

Mujurlah mereka tidak merosakkan terus website, namun sekadar "mengusik" atau dalam erti kata lain, menggertak Kerajaan dengan kebolehan mereka untuk membuat sesuatu yang lebih dahsyat dari itu.

Khabarnya ia bermula dengan tindakan Kerajaan (menerusi Kementerian itu...) memblok akses website yang membolehkan pengguna melakukan file sharing (baca Kick Ass Torrent, Pirate Bay!) dengan pengguna lain. Maka atas alasan itulah kumpulan hackers Anonymous melakukan gerakan besar-besaran menggodam website kepunyaan Kerajaan atau yang berkaitan.

Saya berpendapat, perkara ini menunjukkan bahawa telah bermulanya proses globalisasi secara total yang bakal melanda negara kita. Bukan calang-calang seandainya sistem negara kita digodam secara virtual, yakni diserang melalui online.

Berapa ramaikah di antara kita telah menonton filem Live Free Or Die Hard,  lakonan Bruce Willis yang mengisahkan tentang sekumpulan pencuri yang menggunakan premis sebagai pengganas untuk merompak wang simpanan negara Amerika?

Selamatkah sistem kewangan kita? Selamatkah sistem penggunaan I.C pintar kita? Selamatkah kita? Selamatkah segalanya yang ada di sekeliling kita?

Secara tidak langsung, itu yang dimahukan oleh kumpulan tertentu itu. Mewujudkan perasaan panik, seterusnya menjadikan kita paranoid!

Tidak terkejut jika selepas ini, datang pula syarikat tertentu memperkenalkan anti virus dan lain-lain sistem pertahanan internet yang ratanya lebih kurang sama dan tidak berbeza. Selamat datang ke dunia paranoia!

Kita Kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu - The Salam Connection

No comments:

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...