Monday 14 June 2010

BAHASA MENUNJUKKAN INTELEKTUALITI

Oleh – Hesmel Faznee Faisal

Salam, kepada para bloggers dan pembaca blog yang syok sendiri ini!

Saya menjadi orang yang paling gembira (I’m not quite sure about the rest as I do not have the ability to read people’s mind!) apabila membaca sebuah berita di sini.

Secara peribadi, saya bersetuju dengan tindakan Kerajaan untuk berbuat sedemikian kerana beberapa factor.

Antaranya ialah seperti berikut;

a) Kedua negara yang bertutur di dalam bahasa demikian kini mula mengorak langkah menjadi negara utama dari aspek ekonomi, serta perkembangan IT.

b) Negara China sudah mula bersikap terbuka dan secara perlahan menganut fahaman ekonomi pasaran bebas. Melihat kepada kapasiti dan saiz negara itu, ia memberi ruang dan peluang kepada rakyat Malaysia untuk mengorak langkah berniaga di sana.

c) Kebanyakan daripada tenaga professional (kecuali mereka yang bertugas di “belakang mati” Jose!) di dalam bidang IT mahupun perniagaan dan sebagainya datangnya dari negara-negara tersebut.

Walaupun ia hanya baru di peringkat cadangan sahaja, Kerajaan patut meneruskan usaha tersebut memandangkan cara ini sahajalah yang mampu mengerakkan kita ke arah yang lebih inovatif. Tidak dapat dinafikan, masyarakat Cina secara amnya akan menunjukkan rasa hormat mereka seandainya seseorang itu yang bukan berketurunan Cina mampu bercakap dengan fasih mahupun cekap menulis Mandarin.

Saya tidak nampak kekurangannya jika generasi baru kita mampu belajar dan fasih di dalam bahasa selain daripada Inggeris mahupun Malaysia. Amatlah merugikan jika ada di antara kita yang bermegah dengan pertuturan Inggeris slanga Amerika, Inggeris atau Inggeris Oxford namun tidak pandai dan tahu bertutur di dalam bahasa Mandarin atau Tamil.

Saya berpendapat, kita perlu tahu di mana tanah kita pijak dan dengan siapa yang kerap kita berurusan. Dari konteks rakyat Malaysia, kita banyak berurusan dengan masyarakat Cina dan India, baik dari aspek perniagaan, sosial dan lain-lain. Tiadalah salah jika kita mempunyai kecekapan menulis dan bertutur di dalam bahasa Inggeris. Tetapi kita akan lebih dihormati dan digeruni jika kita tahu juga bertutur di dalam bahasa selain daripada bahasa tersebut!

Saya amat yakin dan benar-benar yakin, melihat kepada pertumbuhan ekonomi China dan juga jumlah penduduknya yang hampir mencecah 3 billion orang, bahasa Mandarin ini akan satu masa nanti menjadi bahasa perantara utama, selepas bahasa Inggeris.

Masakan tidak, jika sesetengah daripada kita melayari laman web mencari kerja seperti Jobstreet, ramai yang akan merasa hampa kerana ada di antara syarikat yang menawarkan pekerjaan meletakkan syarat calon hendaklah juga tahu menulis, membaca atau menulis Mandarin.

Ada juga suara-suara sumbang yang mengatakan lebih baik pelajari bahasa Arab kerana bahasa tersebut bahasa Quran. Saya berpendapat bukan bahasa yang menjadi persoalan di dalam memahami Al-Quran namun intelektualiti seseorang itu yang menjadi asasnya.

Masyarakat Arab yang sememangnya fasih di dalam bahasa Arab dan membaca Al-Quran persis kita membaca novel picisan Melayu, ada segelintirnya tidak mengikut ajaran Islam yang disarankan di dalam Quran. Di manakah kesilapan di sini?

Terdapat blog yang mengatakan bahawa Islam sebenarnya di bawa ke Melaka menerusi Laksamana Cheng Ho atau Haji Mahmud Shams. Jika ini dibukti kebenarannya, maka ia akan menjadi satu tamparan hebat kepada sesetengah orang yang terlalu memandang golongan Arab ini Islam dan Islam itu Arab.

Bagi saya, bahasa dan bangsa bukan menjadi pokok persoalan di dalam menentukan kebanggaan sesuatu agama.

Iman itu serta initiatif mencari ilmu itu mengatasi segalanya.

Kita Kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu – The Salam Connection.

No comments:

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...