Sunday 15 November 2009

MARAH SEEKOR BABI..


Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Bila marah meledak,
Namaku dipanggil,

Bila nafsu geram bermukim di hati,
Namaku diseru,

Bila segalanya tidak kena,
Namaku beralun,

Bila semuanya tak sama,
Namaku berlalu,

Berdosakah aku?
Sialkah aku?
Petualangkah aku?
Najiskah aku?

Mengapanya aku menjadi mangsa?
Mengapakah aku menjadi sasaran?

Apakah kerana aku BABI?
Hinakah aku menjadi BABI?

Apakah kerna namaku BABI aku bebas diherdik begini?
Apakah benar BABI itu sehina mereka yang bernama ulama palsu?

Andainya BABI itu hina,
Apa bezanya mereka yang melakonkan watak serupa?
Yang mana iman dijadikan watak utama,
Disebalik perwatakan yang amat berbeda?

Jika benar kebenaran itu ternyatanya benar,
BABI sungguh BABI itu!

Kuala Lumpur, 15 November 2009

* photo above taken from  roomfivenine.blogspot.com/

No comments:

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...