Monday 11 August 2008

FARDHU KIFAYAH

Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Salam, kepada para bloggers dan pembaca blog Bacalah (Jose, as if there is any!)

Hari ini, penulis berada di Sentral, KL untuk kempen derma darah (Yes, Jose. It’s kempen derma DARAH and not DAAREE as pronounced by No Value previoulsy!)

Menarik untuk penulis nyatakan di sini. Ramai orang yang menderma. I was having an impression that Malaysians won’t be nice or tolerate to others. Thus, they won’t donate their blood for any reasons whatsoever!

Penulis tersalah. Ramai yang menderma. Ketika waktu penulis meninggalkan tempat tersebut dan balik ke pejabat, dianggarkan hampir 50-60 orang telah melakukan tanggungjawab mereka, secara tak langsung telah menunaikan tuntutan kifayah sebagai umat manusia. (Forgive me for the twisted tongue statement!)

Sebenarnya, berlaku baik kepada orang adalah salah satu daripada tuntutan fardhu kifayah. Lebih daripada segala perkara yang dilakukan sebelum ini. Menurut satu petikan di dalam Bible, dari surah Leviticus 19:18 yang berbunyi “treat people how you want to be treated." Jadi, tuntutan berbuat baik ini sebenarnya bersifat universal.

Namun, sekarang manusia lebih pentingkan fardhu ain daripada fardhu kifayah. Mereka lebih mementingkan soal-soal ibadat yang remeh di dalam kehidupan, daripada melihat konteks fardhu kifayah yang dilihat lebih meluas.

Sebenarnya, penulis sekarang tidak begitu berminat untuk menulis di dalam blog. Pertama, kerana penulis telah terlalu hooked up dengan Facebook.

Kedua, penulis “takut” dengan keadaan keselamatan sekarang. Salah tulis, kena tangkap. Penulis merasakan yang para bloggers seperti lembu, ayam, kambing dan kucing. Yang perlu ditangkap.

Entahlah, mungkin kerana Perdana Menteri Malaysia kali ini, adalah yang paling “bijak” di dalam sejarah kepimpinan Malaysia atau orang disekelilingnya yang “paling bijak”. Menurut bijak pandai, untuk kelihatan cerdik kita perlu duduk di dalam kalangan orang yang tidak bijak.

Kita Kan Tersesat, Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu – The Salam Connection.

3 comments:

hasz said...

hello bro how u doin? hang dh pass kan resume aku ari tu hehehe.. thanks yea.. aku bartu jek buat blog..baru nak berjinak-jinak...tgk2 la yea www.hasz-ifma.blogspot.com ..anyway mukadimah hang ni memang ade makne mendalam..

The Eugenist said...

Bro, aku seriously tak terima sampai sekarang lagi C.V hg..

Cuba try hantar lagi beb..

the artist and i said...

tak boleh derma darah. kena reject.

*akibat kuruih! :D

dah tukaq ke add

idontdrinkmilk.

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...