Friday 6 June 2008

PELUH JADI MINYAK..


Oleh - Hesmel Faznee Faisal


Salam…


Kepada para bloggers dan pembaca setia Bacalah…(Kalau ada!)


Penulis sedang membayangkan, bagaimanakah agaknya kalau peluh itu dijadikan sebagai bahan bakar?


Maklum, sekarang harga petrol sudah melonjak dan ini dilihat sebagai salah satu daripada doomsday yang bakal menimpa negara Malaysia.


Dan cuba bayangkan kalau peluh itu dijadikan bahan bakar!


Sudah pasti, ramai orang Malaysia akan sanggup bersukan, semata-mata kerana hendah mengeluarkan peluh! Penulis membangkitkan soal ini kerana;


Peluh dimaksudkan di sini ialah kegigihan dan juga kepayahan yang terpaksa dilakukan oleh rakyat, demi untuk mencari rezeki dan dalam masa yang sama hendak menjanakan ekonomi. (Baca kepayahan)


Peluh juga diertikan sebagai kesukaran dan kebimbangan yang dialami oleh pembesar negara, (baca Perdana Menteri) tatkala mengetahui, orang ramai sudah mula membenci dan sudah mendoakan agar Perdana Menteri itu (Jose, I refused to state which Prime Minister I am referring to but obviously, everybody knows!) meletakkan jawatan.


Peluh juga dibaca sebagai kesusahan yang perlu dihadapi apabila barang-barang lain juga akan naik secara mendadak dan secara berperingkat!


Percayalah, apa yang cuba dikatakan oleh penulis sebenarnya adalah semata-mata satu kiasan tetapi kiasan ini bukan sekadar satu kiasan sahaja, malah ianya mungkin akan menjadi kenyataan, seandainya sesetengah pihak masih bersikap buat-buat bodoh atau buat bodoh!


Yang menderita dan merana adalah marhaenis. Maka, percayalah, satu revolusi akan berlaku bukan sahaja dari kefikiran tetapi juga tindak tanduk rakyat ini. Seandainya perkara ini tidak diatasi dengan bijaksana.


Tapi, apa yang hendak dihairankan? Kangaroo sedang menanti.


Kita Kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu – The Salam Connection

No comments:

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...