Wednesday 25 June 2008

PAKAIAN...TAQWA ATAU LUARAN?



Oleh/By - Hesmel Faznee Faisal

Apakah yang timbul di fikiran anda, apabila kita melihat seorang gadis, wanita, ataupun perempuan?

Sebelum itu, let me rephrase the sentence again. What occurred in your sense when you see a girl, women, nor an old woman, without a headscarf?

Adakah anda merasa teransang? Apakah ada sebarang perasaan berahi? Atau mungkin anda merasa biasa, tanpa sebarang perasaan?

Bagi penulis, penulis tidak merasa apa. Seriously, I don’t feel a thing. Dear readers, we are discussing about the libido feeling.

Sudah pasti, semua mungkin tertanya-tanya mengapa subjek ini menjadi perbincangan karut penulis pada kali ini.

I am about to discuss or write nonsense about the latest directive that had been issued by the Kelantan government, in response to the dress code for women. They have ruled out that women in Kelantan are not allowed to wear any high heels or even wearing lipstick, whilst working.

They feel that this may cause unnecessary attraction towards women!

Secara peribadi, penulis merasakan apa yang dipakai tidak menjadi persoalan, malah dari dulu lagi, penulis berpegang teguh kepada perkara ini. Apa yang penting ialah ketahanan nafsu kita melawan apa jua dugaan dan cabaran.

Adakah dengan memakai kasut tumit tinggi, seorang itu bakal dirogol? Bukankah ketika saat-saat kritikal, sebagai contoh; seorang perempuan telah diragut dan apakah alat yang paling berkesan? Sudah pasti kasut bertumit tinggi!

Perkara ini harus diperhalusi, janganlah cepat kita membuat sebarang kesimpulan. Sebenarnya, jika seorang itu memakai tudung sekalipun, dia bakal menjadi mangsa rogol. Nafsu tidak mengenali orang.

I strongly believed that a person with a strong foundation in religion could even fall in the pit of lust.

Apa yang lebih penting dan lebih diutamakan adalah mengisi keimanan di dada. Caranya? Rajinlah membaca Quran.

I’m not trying to become a preacher or even had any intention to become one. My main point is, we must go back to the Quran and study it meticulously.

Fahamilah apa yang telah diperkatakan oleh Quran.

Selain daripada itu, hayatilah setiap ayat yang diperjelaskannya. Sebagai contoh, ayat di bawah ini ada memperkatakan secara halus tentang etika pemakaian.

Dengan sebab itu dapatlah ia menjatuhkan mereka berdua (ke dalam larangan) dengan tipu dayanya. Setelah mereka memakan (buah) pohon itu, terdedahlah kepada mereka berdua aurat (kemaluan) masing-masing, dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun (dari) Syurga. Serta Tuhan mereka menyeru mereka: "Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pokok itu, dan Aku katakan kepada kamu, bahawa Syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata?" (Surah 7:22)

Serta ayat di bawah ini;

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur) (Surah 7:26).

Again, I am not trying to put myself into the shoes of an ulama, but I do believe that what God has said in the Quran is that the best dress code is the taqwa.

Jadi, yang mana satu penting? Pakaian taqwa atau pakaian luaran?

Kita Kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu – The Salam Connection

2 comments:

Anonymous said...

saya sebagai perempuan...

saya rs tidak terbeban sekiranya rules ni dikuatkuasakan sebaliknye merasa dihormati dan dihargai..bkn kerana saya seorg yg terlalu alim tetapi ader benarnyer disebalik rules tu..cuba lah memahami yg tersirat dr yg tersurat..

salam...

Anonymous said...

'Adakah dengan memakai kasut tumit tinggi, seorang itu bakal dirogol? Bukankah ketika saat-saat kritikal, sebagai contoh; seorang perempuan telah diragut dan apakah alat yang paling berkesan? Sudah pasti kasut bertumit tinggi!'

prevention is better than cure!!!
think wisely!!

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...