MINYAK..


Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Salam,

Kepada para pembaca setia Bacalah (Jose, itupun kalau ada!)
Bagaimana dengan para pemilik kenderaan persendirian?

Minyak sudahpun naik. Dengar cerita, bulan Ogos kelak, minyak akan naik lagi. Sampai RM4! Itupun yang penulis dengar.

Kalau betul, selamat datang ke alam inflasi. Kalau salah, nasiblah.

Penulis mengeluh. Benar-benar mengeluh! Masakan tidak. Gaji naik, barang pun naik (Jose, bukan barang itu! Percayalah, suatu masa kelak, barang itu pun takkan mungkin naik lagi, sebabnya bila ia naik maka punca pendapatan akan bertambah. Get what I meant?)

Salah siapa?

Adakah salah kita? Menurut orang-orang disekeliling penulis, di negara jiran harga minyak naik tapi rakyat hidup seperti biasa. Betulkah?

Kalau betul, penulis sanggup pindah ke negara itu. Tapi, jangan dilupakan pepatah "Hujan batu di negeri sendiri, hujan emas di negeri orang.." tapi bukan macam lagu Bila Aku Sudah Tiada, dari kumpulan Hujan. Bila kau sudah tiada, percayalah, rakyat akan membaluti engkau dengan kain seranah..
Penulis terfikir pula, bagaimana agaknya pengangkutan awam nanti? Sudah pasti jumlah penumpang akan naik mendadak. Penulis membuat analisis sendiri.

Analisis orang tak pandai. Pada tahun 2006 (sebelum harga minyak petrol naik kepada 30sen seliter) jumlah penumpang yang menggunakan perkhidmatan KTM Komuter adalah sekitar beberapa ratus orang sahaja sekali perjalanan. Pada tahun 2007, jumlahnya naik mendadak sehingga mencapai hampir seribu orang, pada sesuatu masa. Bayangkanlah, pada tahun 2008, penghujung tahun 2008?

Bersediakah kita selaku rakyat marhaen menghadapinya?

Walau bagaimanapun, penulis harap rakyat marhaen sekalian bersabarlah mengharungi zaman bodoh kerana selama ini kita hidup dalam keadaan bijak, ada masa kita perlu jadi bodoh. Bukan sahaja suasana bodoh, malah kepimpinan yang bodoh.

Kita Kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu – The Salam Connection

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MENANGGUK DI AIR YANG KERUH

APAKAH AVM DAN BENARKAH ANDA HANYA MENGALAMI MIGRAIN?

PEMIKIRAN KREATIF