Tuesday 24 June 2008

BERBASIKAL...

Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Berbasikal adalah salah satu daripada aktiviti yang cukup bagus dan baik untuk kesihatan. Period. (Jose, perkataan period itu bukan bermaksud datang bulanlah!)

Namun, bagi sesetengah pihak, mereka memandangnya sebagai keanak-anakan!

Tindakan 4 orang ahli Parlimen pembangkang (Jose, one of them is the MP from Kulim, my hometown!) dianggap sebagai budak-budak oleh Nazri the bulldog Aziz.

Jose, please read between the lines. These Parliamentarians are just showing an example on how to adjust our way of life.

Kerajaan sibuk menyuruh rakyat mengubah gaya hidup. Sekarang 4 orang ahli Parlimen ini cuba memberikan satu petunjuk dan contoh kepada rakyat, bagaimana caranya untuk mengubah gaya hidup!

Jika difikirkan balik, rasanya ia boleh dipraktikkan. Maksud penulis, jika di kawasan Kuala Lumpur (especially on the Golden Triangle area), sebarang kenderaan tidak dibenarkan masuk. Hanya kenderaan yang khas sahaja disediakan. Seperti contoh, tram-car.

Ini boleh membantu untuk mengurangkan kesesakan lalu-lintas. Kepada mereka yang malas menunggu, mereka boleh menunggang basikal.

Penulis tidak berani untuk melakukannya, buat masa sekarang kerana takut dilanggar kereta. Tetapi jika ramai orang melakukannya, penulis tidak teragak-agak untuk melakukannya. Penulis yakin, ia memang boleh dilakukan.

Kepada mereka yang agak berusia, mereka boleh menggunakan tram-car yang disediakan, selain daripada pengangkutan yang sedia ada seperti Monorail, LRT dan Putra. Soal panas terik ini mungkin boleh diatasi jika orang ramai sudah tidak menggunakan kenderaan di kawasan bandar. Ini kerana, bahang yang dikeluarkan oleh kenderaan ini menambahkan lagi kepanasan yang sedia ada!

Pokok-pokok juga boleh ditanam di kawasan-kawasan tertentu dan taman-taman hijau boleh dibina dengan lebih banyak, untuk memberikan the green effect kepada kawasan bandar.

Penulis percaya, ianya boleh dilakukan.

Namun, as usual, ini cakap-cakap orang tak cerdik laa…

Kita Kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu – The Salam Connection.

1 comment:

Sue.Aleen said...

agree with you. somebody just doesnt get the point.

i'm inspired to cycle again!

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...