Catatan

Tunjukkan catatan dari Jun, 2008

KALAU....

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Salam…
Kepada semua bloggers dan pembaca setia Bacalah (Jose, kalau ada!)
Hari ini, penulis ingin membincangkan tentang isu KALAU.
Baru-baru ini seorang pemimpin sebuah parti politik pembangkang telah dituduh sekali lagi, atas kesalahan meliwat seorang lelaki dan satu laporan polis telah dibuat di Balai Polis Jalan Travers pada hari Sabtu lepas. Menurut lelaki tersebut (yang juga pembantu peribadinya, Jose, macam ada satu bentuk dejavu!) beliau telah diliwat pemimpin ini pada 26 Jun lepas di sebuah tempat di Kuala Lumpur.
Ironiknya, pemimpin ini telah mendapatkan political asylum (penulis lebih selesa dengan terminologi ini) di Kedutaan negara Turki atas alasan nyawanya terancam.. Untuk makluman, negara tersebut sering dikecam oleh sesetengah pemimpin pembangkang sebagai sebuah negara sekular! Tidakkah ianya agak ironik? Mendapat perlindungan di sebuah negara yang sering dikecam kerana berfahaman sekular dan lain-lain lagi?
Persoalannya, KALAUlah pemimpin ini ben…

GOYIM

Imej
Banyak benar nan berkeliaran,
Tanpa tuan tanpa tujuan,
Goyim,

Ada yang bermasyarakat,
Tak ramai yang sepakat,
Goyim,

Segar hidup berbumbungkan awanan,
Hidup terus berzikirkan hayat,
Goyim,

Dari Nabi ke Rasul,
Tetap hidup sediakala,
Goyim,

Dijual, diterajang, diherdik, dihalau,
Di atas tanah mekar bumi sendiri,
Goyim,

Goyim dari denyutan,
Goyim dari sebutan,
Goyim konon mencari penghayatan,

Andai mengetahui episod yang tidak pasti,
Kejahilan yang lapisnya berlapis,
Goyim,

Kisah lara goyim,
Dari wira bebal,
Diangkat menjadi Dewa Goyim,

Maka goyim itu berterusan,
Menerusi zaman wali ke zaman hakiki,
Goyim bertambah hari ke hari,

Goyim..?

28 Jun 2008
Kuala Lumpur

p.s - Goyim is a Hebrew word for cow..

WARKHAH DARI JOSE...

Imej
Salam,
Kepada Bung Hesmel yang jauh di mata dan selalu jauh di hati.
Kiranya, engkau bisa mengingati aku, walaupun aku kini sudah jauh, beribu batu. Nah, bukankah kau bisa mengulangi kata-katamu kepada aku,
Jose, sahabat itu jauh dekat tetap dekat..Dekatnya di sini (Sambil kau menuding jarimu ke dadamu)
Aku di sini, masih lagi seperti dulu, masih brengset seperti yang kau kenali.
Walau bagaimanapun, aku ingin nyatakan di sini, hidup aku bukan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang tetapi kais pagi makan untuk petang, malam dan besok harinya!
Dulu, aku buleh beli majalah Ujang, sekarang, terfikir balik, Ujang atau minyak motor untuk aku pergi berulang alik ke tempat kerja!
Kerja sebagai seorang penjual DVD ini banyak cabarannya!
Bung Hesmel,
Jika dulu, orang sanggup beli 5-10 keping untuk DVD tapi sekarang tidak lagi. Sejak kenaikan minyak, susah sungguh hendak jual walau sekeping pun! Sedih! Apalah malangnya nasib.
Tapi tidak mengapa. Aku sini sudah mempunyai kerja yang baru! Menjadi p…

BodohLAH..BODOH!

Imej
Bodoh,
Kenapa?

Entah! Aku rasa macam nak panggil kau bodoh,
Kenapa?

Sebab kau bodoh yang tidak boleh diajar lagi!
Kenapa?

Pertama, kau bodoh yang bertambah bengap,
Kedua, kebodohan kau sudah semakin terserlah,
Ketiga, betapa bodohnya kau, setitis tanah bisa kau lepaskan,
Nak aku teruskan lagi?

Bodoh!
Kenapa?

Betulkan, seperti yang diperkatakan?
Kenapa?

Sebab kau memang bodoh, sudah berjela kebodohan kau dihuraikan,
Kau masih bertanya dan bertanya, kenapa?
Tidakkah itu jawapan kepada soalan bodoh kau??

26 Jun 2008
Kuala Lumpur

BERSERBAN ATAU BERHELMET?

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Hari ini, penulis akan bercakap (Jose, atau menulis cerita-cerita bodoh) tentang berserban.

Please, I do not expect any misunderstanding on this matter but I wish to express the confusion that I have on this matter.

Akhbar The Star hari ini (26 Jun 2008) memaparkan gambar beberapa orang “ustaz” atau “lebai” sedang menaiki motorsikal tanpa memakai helmet tetapi hanya berserban.

It says;

A group of young motorcyclists riding their machine in Kota Bharu wearing “serban” instead of safety helmets. A question has arisen in this town whether it is an offence to wear the serban instead of helmets and even the police have stopped issuing summonses until they get a clearer picture. The matter arose after one motorcyclist challenged a traffic summons in court.

What an absurd! Since when we have a society who dares to challenge the law when it clearly stated that the laws were implemented for our own benefit?

Penulis keliru! (Jose, entahlah sejak kebelakangan ini, kekeliruan…

PAKAIAN...TAQWA ATAU LUARAN?

Imej
Oleh/By - Hesmel Faznee Faisal
Apakah yang timbul di fikiran anda, apabila kita melihat seorang gadis, wanita, ataupun perempuan?
Sebelum itu, let me rephrase the sentence again. What occurred in your sense when you see a girl, women, nor an old woman, without a headscarf?
Adakah anda merasa teransang? Apakah ada sebarang perasaan berahi? Atau mungkin anda merasa biasa, tanpa sebarang perasaan?
Bagi penulis, penulis tidak merasa apa. Seriously, I don’t feel a thing. Dear readers, we are discussing about the libido feeling.
Sudah pasti, semua mungkin tertanya-tanya mengapa subjek ini menjadi perbincangan karut penulis pada kali ini.
I am about to discuss or write nonsense about the latest directive that had been issued by the Kelantan government, in response to the dress code for women. They have ruled out that women in Kelantan are not allowed to wear any high heels or even wearing lipstick, whilst working.
They feel that this may cause unnecessary attraction towards women!
Secara peribadi,…

DIA DATANG..

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Dia datang balik,
Dia kembali semula,

Dia muncul,
Dia datang,

Dia datang…
Aku hilang..

Siapa dia?
Mental block!!

25 Jun 2008
Kuala Lumpur

BERBASIKAL...

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal
Berbasikal adalah salah satu daripada aktiviti yang cukup bagus dan baik untuk kesihatan. Period. (Jose, perkataan period itu bukan bermaksud datang bulanlah!)
Namun, bagi sesetengah pihak, mereka memandangnya sebagai keanak-anakan!
Tindakan 4 orang ahli Parlimen pembangkang (Jose, one of them is the MP from Kulim, my hometown!) dianggap sebagai budak-budak oleh Nazri the bulldog Aziz.
Jose, please read between the lines. These Parliamentarians are just showing an example on how to adjust our way of life.
Kerajaan sibuk menyuruh rakyat mengubah gaya hidup. Sekarang 4 orang ahli Parlimen ini cuba memberikan satu petunjuk dan contoh kepada rakyat, bagaimana caranya untuk mengubah gaya hidup!
Jika difikirkan balik, rasanya ia boleh dipraktikkan. Maksud penulis, jika di kawasan Kuala Lumpur (especially on the Golden Triangle area), sebarang kenderaan tidak dibenarkan masuk. Hanya kenderaan yang khas sahaja disediakan. Seperti contoh, tram-car.
Ini boleh membantu untu…

PEMANDU, DIPANDU, MEMANDU...

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal
Pemimpin ini, umpama seorang pemandu kereta. Negara ini umpama keretanya.

Sebenarnya, jenis kereta itu tidaklah penting. Tetapi apa yang penting ialah bagaimana kita menjaga dan memeliharanya.
Jika seorang pemandu (baca pemimpin) mula membawa keretanya di dalam keadaan yang merbahaya, seperti terlanggar tiang lampu, melanggar gerai buah-buahan malah, menghentam polis, dianya perlu ditukarkan!
Perhatikan bagaimana penulis menggunakan simbolik tertentu di atas, bagi memberikan penerangan tentang keadaan seorang pemandu.
Tiang lampu – arah tuju sebuah kenderaan (baca negara) itu hendak dibawa
Gerai buah-buahan – ekonomi, sebuah gerai yang telah dilanggar sudah pasti mengalami
kerugian!
Polis – Apalah ertinya sebuah negara jika polis tidak lagi berkuasa dan tidak lagi dihormati.

Melihat pada keadaan sekarang, sudah jelas dan nyata bahawa pemandu kereta "Proton" ini, bukan sahaja membawa kenderaan dalam keadaan yang perlahan, tetapi dianya juga membawa kereta d…

THE FAT SLOB...

Imej
By - Hesmel Faznee Faisal

I’m tired,
I’m feeling sick,

Depressed,
What’s wrong with the world?

I’m sick!
I’m not feeling well,

Due to this unavoidable circumstances,
I’m going to fall back to the gardens of virtual,

So be it,
Goodbye cruel world,

It has been a pleasure knowing you,
Once I’m gone,

The fat slob is still on his throne,
Nothing changed..

Kuala Lumpur,
23 June 2008

photo taken from -http://i32.photobucket.com/albums/d7/andigodown/why-fat-guy1.jpg

ANTARA AGAMA DAN BUDAYA KOMERSIL

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal
Salam…
Kepada para bloggers dan pembaca blog Bacalah (Jose, itupun kalau ada!)
Izinkan penulis untuk memulakan ruangan ini dengan gelak tawa.
Kah! Kah! Kah! Kah!
Mungkin ramai yang tertanya, sebab musabab penulis tertawa. Puncanya kerana headline yang muncul dalam akhbar Utusan Malaysia (khabarnya jualan akhbar ini dah menurun, jangan tanya penulis mengapa sebab penulis bukan pengamal media!) pada hari ini (Jumaat, 20 Jun 2008)

Bunyinya, "Fakhrul juara akademi Al-Quran".
Antara petikan berita dari tajuk tersebut, "AQ merupakan program realiti TV tempatan pertama yang memerlukan peserta memperdengarkan bacaan al-Quran mengikut kaedah tertentu".
Itulah punca utama penulis tertawa, selain daripada headline cerita ini.
Sejak bilakah Al-Quran ini "diperdagangkan" sedemikian? Apakah bezanya program ini dengan Akademi Khayalan a.k.a Akademi Fantasia? Apakah bezanya tilawah Al-Quran dengan Juara Lagu? Bagi penulis keduanya sama sahaja.
Mungkin s…

ANOTHER WAY TO LESSEN THE BURDEN FOR MALAYSIANS..

Imej
By - Hesmel Faznee Faisal
Salam…

Food for thought.

I had this idea whilst taking the Komuter, on my way home from work. It occurred to me when I saw an advertisement about the usage of NGV as an another alternative for petrol.

The Government has decided to give a rebate of petrol worth RM625 to Malaysian motorists.

Currently, the price for an installation of the NGV tank is RM3000 – RM5000, depending on the locations, etc.

Would it be nice if the Government would provide another rebate for us, say a 60% subsidy for the installation of the tank?

Let me do a very simple mathematics calculation on this. Let’s say, the amount for the installation is worth RM3,500. The Government will only subsidise 60% of the price, and we only need to pay RM900 for the installation.

Of course, it will only be a once a lifetime subsidy, instead of paying RM625 every day (assuming that everyday people will have to renew their road tax at the post office.)

Since the demand of NGV is higher than before, the Governmen…

KEPERCAYAAN...

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal

"Percayalah, kanda tak pernah berlaku curang dengan dinda."

Tidak, penulis bukan sedang menghasilkan skrip baru, cuma membayangkan tentang bagaimana seorang lelaki (baca kekasih) ingin mengembalikan kepercayaan seorang perempuan kepadanya.

Kepercayaan, merupakan salah satu daripada perkataan yang tertulis di dalam rukunegara, iaitu Kepercayaan kepada Tuhan.

Adakah di antara kita yang tidak percayakan Tuhan? Terpulanglah.

Namun, apabila sesuatu kelompok itu tidak mempercayai ketuanya, adakah ianya menjadi satu kesalahan seandainya kelompok itu ingin membuat satu usul tidak percaya kepada ketuanya?
Bagaimanakah dengan yang lain? Sampai bilakah agaknya mereka hendak bersikap tunggu dan lihat? Kadangkala kepentingan diri ini harus diketepikan dan didahului dengan kepentingan negara, agama dan bangsa.
Negara, itu yang harus diutamakan, kemudian barulah agama dan bangsa. Nah, mungkin ramai yang bersikap emosional apabila penulis mendahulukan negara, baru agama…

RHAPSODY...

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Benci,
Benci,
Benci,
Benci,
(Whining like an old maid..)

Merengek,
Menjerit,
Gelabah,
Semuanya sudah sampai ke angkasa,

Naik,
Naik,
Naik,
Hairan, sejadahnya tak sampai ke syurga?

Kalau dah tahu,
Mengapa macam tak tahu?
Persoalan?
Pertanyaan?

Bencikan Tuhan?
Baguslah,
Tuhan yang Satu,
Sedang menunggu,

Sudah lamalah,
Tidak mengenali Tuhan,
Kerana berasmara dengan Tuhan,
Tuhan segala nafsu,

Turun,
Turun,
Turun,
Yang naik pasti akan turun,

Betulkah?
Are you sure about that?
Pastikanlah,
Sebab yang dah naik itu selalunya ego,

Dan ego tak pernahnya turun,
Hanya akan terus naik,
Naik dan naik,
Jadi apa lagi?

JalanLAH! PergiLAH! BerambusLAH!!!

Kuala Lumpur
18 Jun 2008

DARAH MERAH LAH, PIRAH!!!

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Darah merah,
Parah,
Darah merah,
Resah,

Darah merah,
Menerjah,
Darah merah,
Membuak,

Darah merah,
Amarah,
Darah merah,
Falsafah,

Darah merah,
Jangan menyerah,
Darah merah,
SudahLAH!!

KELIRU..

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Salam, kepada semua pembaca blog Bacalah (Jose, itupun kalau ada!)
Sepanjang minggu lepas, penulis benar-benar sibuk. Sibuk dengan Hari Keluarga (Yeah, right! Laugh out loud, Jose!) KTMB.

Maka disebabkan itulah, penulis tidak dapat menghantar sebarang cerita merepek sepanjang minggu lepas.

Namun yang demikian, penulis ingin menyentuh sedikit tentang isu maruah. Benar, ianya agak ironik untuk diperkatakan. Tetapi hakikatnya, apabila memperkatakan tentang keluarga, apa yang paling utama dibangkitkan ialah sudah pasti, maruah keluarga, maruah ibu bapa, maruah agama dan pasti maruah keturunan hatta maruah diri.

Keluarga adalah tunggak kepada maruah. Ini kerana maruah seseorang itu banyak bergantung kepada maruah keluarganya.

Speaking of which, I wish to divulge further on the subject of pride, as well as integrity. What is the meaning of pride, if you don’t have any integrity left in you? If you go and meet people from walks of life, most of them would agree with yo…

NOTICE BY THE EUGENIST..

Imej
Salam..

To my fellow bloggers and Bacalah readers (Itupun kalau ada!)

Due to some unavoidable circumstances, I won't be able to post any written nonsense for this week.

However, I will continue to post, once the I have manage to resolve this circumstances.

Thank you.

Hesmel Faznee Faisal

PELUH JADI MINYAK..

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Salam…

Kepada para bloggers dan pembaca setia Bacalah…(Kalau ada!)

Penulis sedang membayangkan, bagaimanakah agaknya kalau peluh itu dijadikan sebagai bahan bakar?

Maklum, sekarang harga petrol sudah melonjak dan ini dilihat sebagai salah satu daripada doomsday yang bakal menimpa negara Malaysia.

Dan cuba bayangkan kalau peluh itu dijadikan bahan bakar!

Sudah pasti, ramai orang Malaysia akan sanggup bersukan, semata-mata kerana hendah mengeluarkan peluh! Penulis membangkitkan soal ini kerana;

Peluh dimaksudkan di sini ialah kegigihan dan juga kepayahan yang terpaksa dilakukan oleh rakyat, demi untuk mencari rezeki dan dalam masa yang sama hendak menjanakan ekonomi. (Baca kepayahan)

Peluh juga diertikan sebagai kesukaran dan kebimbangan yang dialami oleh pembesar negara, (baca Perdana Menteri) tatkala mengetahui, orang ramai sudah mula membenci dan sudah mendoakan agar Perdana Menteri itu (Jose, I refused to state which Prime Minister I am referring to but obviousl…

MAMPUS...!!! LAH!!!

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal

MAMPUS,

Bila akal jatuh,
MAMPUS,

Bila akal pendek,
MAMPUS,

Bila akal berjalan dekat,
MAMPUS,

Bila fikiran jadi singkat,
MAMPUS,

Bila kecerdikan kian likat,
MAMPUS,

Bila hidup bertambah padat,
MAMPUS,

Bila dulu cerdik, sekarang melarat,
MAMPUS,

Bila yang bodoh bertambah berat,
MAMPUS,

Persoalannya, bila kau nak MAMPUS?

MAMPUS!!!

5 JUN 2008
Kuala Lumpur

Image taken from - www.schencksouthwest.com/Newpaintings.html

MINYAK..

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal
Salam,
Kepada para pembaca setia Bacalah (Jose, itupun kalau ada!)
Bagaimana dengan para pemilik kenderaan persendirian?
Minyak sudahpun naik. Dengar cerita, bulan Ogos kelak, minyak akan naik lagi. Sampai RM4! Itupun yang penulis dengar.
Kalau betul, selamat datang ke alam inflasi. Kalau salah, nasiblah.
Penulis mengeluh. Benar-benar mengeluh! Masakan tidak. Gaji naik, barang pun naik (Jose, bukan barang itu! Percayalah, suatu masa kelak, barang itu pun takkan mungkin naik lagi, sebabnya bila ia naik maka punca pendapatan akan bertambah. Get what I meant?)
Salah siapa?
Adakah salah kita? Menurut orang-orang disekeliling penulis, di negara jiran harga minyak naik tapi rakyat hidup seperti biasa. Betulkah?
Kalau betul, penulis sanggup pindah ke negara itu. Tapi, jangan dilupakan pepatah "Hujan batu di negeri sendiri, hujan emas di negeri orang.." tapi bukan macam lagu Bila Aku Sudah Tiada, dari kumpulan Hujan. Bila kau sudah tiada, percayalah, rakyat akan…

BERUANG HITAM 12 (FINAL)

Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Pendita : Takut ya? Itu belum dikira Tuhan segala Tuhan!

Beruang hitam : Apa nak dihairankan?

Pendita : Kalau kita tak takut, kita bukan manusia!

Beruang hitam : Tapi bro, Jose, speaking of which..Ameringgo pun dah beli berpuluh-puluh robot Transformers, semua sebab dasar takut la brother..Salahkah?

Pendita : Kita pun takut, tapi takut kita dilegakan dengan berbekalkan jampi serapah. Kita dirikan dinding jiwa, bukan dinding batu! Sebab itulah..

Beruang hitam : Tanah sebesar tahi mata atas mata laut pun hilang?(menyanyi) seribu penyesalan, hilang…

Pendita : Kadang-kadang kita menyanyi pada tempo yang sama.

Beruang hitam : Sebab kita rakyat..

Lampu fade out. FOH pun digelapkan dan dalam kegelapan terdengar suara bisikan. Efek ini haruslah dibunyikan dan diletakkan di sekeliling pentas bagi menimbulkan mood audiens seperti merasa gelisah dan tidak tenteram. Lampu follow spot dinyalakan. Efek fade out. Fade in bunyi helikopter, semakin lama semakin kuat. Muncul…

BERUANG HITAM 11

Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Lampu di dalam auditorium gelap untuk beberapa saat. Fade in, muzik yang menyeramkan. Audiens mesti merasa cemas di dalam kegelapan ini dan mereka harus merasa gelisah untuk memahami keadaan tersebut. Lampu disco ball menyala, memaparkan cahaya yang amat mempersonakan!Muzik seram ini kemudian fade out. Fade in jeritan yang menyeramkan.
Lampu fade in. Fade out kesan bunyi.



Beruang hitam : Ha! Lu dengar itu? Itulah pendita, jeritan batin. Jeritan batin satu perasaan batu! Batu pun dah pandai. Pandai makan tuan.

Pendita : Aku dah lama tahu.(sindiran)Dah lama dah..

Beruang hitam : Kalau dah tahu, baguslah! Tapi buat macam lu tak tahu tahu ini, apasal?

Pendita : Manusia, satu bangsa makhluk Tuhan yang cukup unik, suka ditakutkan. Dan suka benda yang menakutkan!

Beruang hitam : Hold on! Tunggu. Tunggu.. Tunggu! Apa yang takut? Apa yang ditakutkan?

Lampu follow spot menghala ke arah pintu auditorium. Masuk watak yang seram. Mungkin seorang wanita, mungkin seorang lel…

CINTA...CINTAI...

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal
Apalah erti cinta?
Seandai cinta menjadi racun?
Apalah ertinya cinta,
Andai racun membunuh cinta?
Karam cinta kerana dusta,
Hilang dusta kerna cinta,
Kerna cinta mengukuhkan rasa,
Dan cinta mampu mekarkan duka,
Ramai terkorban kerna cinta,
Ada jua cinta hilang rasa,
Kerna bercinta tawarlah segala,
Dan sesungguhnya ada yang bercinta,
Cinta itu tak pernahnya buta,
Manusia buta kerna cinta,
Dan cinta itu tak pernahnya gila,
Manusia gila kerana cinta..
Kuala Lumpur 2 Jun 2008

PELUPA, LUPALAH!!

Imej
Oleh - Hesmel Faznee Faisal
Lupa?Lupa..
Lupa sapa?
Lu sapa??
Gua lupa!
Lupa apa?
Lupa lupa..
Lupa atau pura-pura lupa?
Paluan lupa!
Lupa apa?
Lu sapa!!!
Lu sapa??
Lu lupa lupa?
Atau pura pura lupa!?
Lupa pura-pura?Singa berpura-pura?
Lupa lah!
Lupa sejarah!
Singa tu berpura-pura!
Lu memang pelupa!
Macam bapa lu,
Jalanlah, belahlah, berambusLAH!
Kuala Lumpur 2 June 2008
p.s - The photo of Mr Forgetful Jones, one of the puppets in the children tv programme, Sesame Street. He's famous for his forgetfulness!