BERUANG HITAM 9

Pendita : Tapi, janganlah sekali dilupakan, asal usul. Jangan lupa kejadian manusia, asalnya dari air, berlandaskan kasih sayang, berteraskan kepercayaan. Semuanya dilakukan di atas mimpi yang indah. Di dalam pelukan erat bantal dan gebar mimpi yang ….

Beruang hitam : Opp…!! Cukup, cukup! Bantal-bantal jangan lu sebut.. Karang gua lesing lu kang.

Pendita : (Tertawa) Mengapa nak sensitif? Mengapa nak terasa?

Beruang hitam : Sebab ada orang dapat bantal peluk sebagai hadiah. Gua terasa la!

Pendita : Apa kena mengenanya dengan kau, beruang hitam?

Beruang hitam : Sebab? Sebabnya manusia yang bernama hamba tu patriach gua..Patutnya hadiah tu kasi kat gua!

Pendita : Bantal tu kan pengiktirafan? Kenapa nak terasa?

Beruang hitam : Sebab dah tak buleh tidur lenalah! Semut-semut hitam dah mula menggigit. Dulu, sapa yang rasa pedih gigitan tu?

Pendita : Kau tanya diri kau, kau tanyalah…Kau yang menggigit atau digigit?

Beruang hitam : Kalau gua menggigit, hmm…gua gigit satu badan!

Pendita : Dulu kau gigit-gigit pontianak rimba, bukan? Tapi macam…

Beruang hitam : Gua punya habitat brader, bukan dalam hutan ok? Tolong sikit. Walaupun gua ni beruang, tapi gua tinggal di atas pokok-pokok tinggi. Itu, lu kena ingat..

Pendita : Tapi bila sampai masa, (beraksi seperti seorang pendekar Shaolin) pokok dicantas dan beruang pun akhirnya, jatuh merudum ke bumi. Gegaran jatuh itu boleh membuatkan beruang-beruang lain pun terasa ….Jangan lupa ya.
Bersambung..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MENANGGUK DI AIR YANG KERUH

APAKAH AVM DAN BENARKAH ANDA HANYA MENGALAMI MIGRAIN?

ALLAHYARHAM TAN SRI DR P RAMLEE