Thursday 3 January 2008

BERUANG HITAM 8

Pendita : Terlupa atau buat-buat lupa? Kalau kau terlupa, memang kau dari golongan orang alpa. Kalau kau alpa, memang kau terlalu alpa dalam lupa..

Beruang hitam : (mengajuk gaya seorang lelaki Barat) Eh...Berapa banyak alpa eh? Berapa banyak lupa?

Pendita : Maka tidak hairanlah, orang itu mudah lupa..

Beruang hitam : Eh? (Berjalan mundar mandir seperti sedang cuba untuk mengingati sesuatu) Macam pernah dengar. Alah, gua lupa sapa yang cakap macam tu eh? Lupa gua..Orang itu, orang...

Pendita : (Mencelah) Bukankah aku katakan dari awal, orang itu mudah lupa!

Beruang hitam : Alpa, ya..Lupa, gua rasa lu yang lupa! Lu lupa pada sejarah jalan..Sejarah perjalanan. Jalan itu jalan yang cukup jauh. Jauh tapi dekat, dekat tapi jauh! Lu tau kenapa jauh? Sebab lu dah jarakkan jalan ni dengan macam-macam halangan. Akhir sekali, lu kecundang! Kecundang..Gua tau, lu alergik dengan perkataan kecundang! Tapi lu lupa! kecundang tu adalah kebangkitan pada kejayaan!

Pendita : (Tertawa) Tapi kalau setiap zaman asyik kecundang? Setiap detik asyik merancang tapi akhirnya tetapi kecundang?

Beruang hitam : Lu, bukan salah ibu mengandung!

Pendita : Dia ubah nasib kita atau kita ubah nasib kita?

Beruang hitam : Tilik nasib? Apalah nasib, kau jadi assistant director!

Bersambung...

No comments:

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...