Thursday 2 August 2007

KERJA-KERJA PENYOKONG F**K Lah?


Oleh - Hesmel Faznee Faisal

Penulis memohon maaf. Maaf yang teramat sangat. Ini kerana blog Bacalah yang sehingga kini mencatatkan jumlah pelawat sekitar 300 hits (Jose, jangan mimpilah blog ini akan mampu mencatatkan jumlah lebih dari 2,000,000 hits!!) telah lama tidak dikemaskinikan.

I am terribly sorry. I couldn’t help it. I am very busy and my time was quite tied up with my new job and my new responsibilities. Working as an Operation Executive (bertanggungjawab ke atas pantauan berita dan juga blog – how ironic!) at CMCF doesn’t give a leisure for me to update my Bacalah blog.

Cuma hari ini penulis tersentak. Tersentak sedikit kerana semasa penulis membuat “pemeriksaaan” ke atas website-website di Malaysia, penulis terlintas untuk melawat website http://www.kpmu.net/index.php ini. Penulis tidak mahu menamakan website ini. Cuma pinta penulis, silalah lawati ke link di atas.

Apa yang memeranjatkan di sini ialah, website ini dikatakan sebuah website para penyokong sebuah parti yang tertua di Malaysia. Parti ini telah memerintah Malaysia sejak kemerdekaan dan ia merupakan parti tunggak kepada pemerintahan Negara kita.

What surprised me is that, I thought I had encountered an opposition party based website.

Apa yang menyedihkan ialah gambar di atas. Kalau dahulu, parti pembangkang yang sering membuat gambar-gambar sedemikian. Tetapi kini, parti yang tertua di Malaysia ini telah mula menggunakan taktik seperti apa yang telah digunakan oleh pihak Pembangkang!

Kita faham, jika pembangkang menyiarkan apa jua jenis gambar, yang asli mahupun yang telah didoctoredkan menerusi Internet ialah kerana mereka telah dinyahkan hak mereka untuk menyiarkan pendapat mereka ke saluran perdana. (secara peribadi, penulis bersetuju untuk tidak membenarkan pembangkang mendapat kebenaran menyiarkan apa jua ideology pendapat mereka ke media mainstream!). Tetapi apa yang menimbulkan persoalan ialah mengapakah parti yang tertua di Malaysia ini mula mengikut rentak pembangkang?

Mereka seolah-olah meletakkan pemimpin di atas ke dasar yang paling bawah di dalam system parti mereka. Mengapakah mereka harus “Membuat lawak” ke atas pemimpin di atas dengan mendoctoredkan gambar beliau sedemikian?

Penulis faham dan penulis mengerti ia hanyalah satu parody dan satu bentuk bahan jenaka tetapi lupakah mereka, pemimpin ini suatu masa dahulu pernah berjaya membuat “juak-juak” di dalam parti yang tertua di Malaysia ini menangis apabila pemimpin ini membuat keputusan untuk meletakkan jawatan?


Yang menimbulkan tanda Tanya ialah sejak bilakah parti tertua di Malaysia ini mula mengikut rentak pembangkang? Memburukkan seseorang dan membuat pelbagai lagi bentuk cerita dan sebagainya. Maaf jika penulis agak naïve kerana mungkin perkara ini telah lama dilakukan sejak dahulu lagi.

Tetapi apa yang menyedihkan ialah pemimpin yang diburukkan ini ialah pemimpin yang dahulunya telah banyak memberikan Melayu peluang untuk berjaya di dalam karier mereka.

Penulis malas hendak menulis dengan lebih panjang kerana penulis sedar, tiada siapapun yang berminat untuk membaca coretan penulis yang tidak seberapa ini. Cuma penulis bersyukur, di dalam cubaan penulis untuk menjadi ahli biasa di dalam parti yang tertua di Malaysia ini, penulis masih belum lagi berjaya. Bayangkan, hampir 12 tahun memohon untuk menjadi ahli biasa sehingga kini permohonan penulis masih lagi ditolak.

Apalah dosanya penulis bila mengenangkan kembali perkara ini. Tetapi setidak-tidaknya penulis bersyukur kerana penulis tidak bersubahat di dalam perkara memburuk-burukkan bekas pemimpin parti yang tertua di dalam Malaysia ini!


Kita kan Tersesat Pabila Malam Menjemput Bulan Semula Ke Sangkar Waktu – The Salam Conncetion.


1 comment:

Hamizi Hamdan said...

bro... keep up the good work...

slowly but steady are better than slow in Pak Lah's way...

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...