Monday 5 June 2006

SUREALISME

Oleh - Hesmel Faznee Faisal
Fahaman surrealisma ini muncul di Zurich dalam tahun 1916. Istilah ini diperkenalkan oleh Guillaume Appollinaire pada tahun 1917 dalam subtitle dramanya –Les Mamales de Hresias- “ A surealist Drama”. Ia adalah berdasarkan atas kepercayaan dalam kenyataan (reality) yang lebih tinggi mengenai sesuatu pertalian tertentu yang dahulunya diabaikan, dalam mimpi-mimpi yang kuasanya tidak terbatas, dalam mainan fikiran yang tidak diarahkan. Andre Breton – menggambarkan percubaanya terhadap penulisan yang lahir dalam mindanya tanpa berfikir dan olahan awal pada 1919.

1920 Breton bersama beberapa orang pelukis dan penulis Dadaisma berkumpul di Paris dan akhirnya pada tahun 1924 manefesto Surrealisma yang pertama di perkenalkan.di mana konsepnya “ada alam lain yang lebih besar dari alam biasa ini.” Dalam manefesto ini surrealism telah dilihat sebagai aktiviti yang pada dasarnya mengenai penyair-penyair; catan telah diletakan di bahagian bawah. Breton tidak memikirkan kemungkinan catan surrealist. Breton pada 1924 menyatakan “ Saya percaya dalam ketetapan masa depan dari keadaan mimpi dan kebenaran, yang lahirnya terlalu bercanggah, dalam kenyataan yang mutlak atau surrealiate jika saya perlu menamakanya”.

Dalam konteks perkembangan seni seolah-olah catan surrealisma ini berundur ke belakang kerana kita telah bertemu gaya seni yang sama ada menukar bentuk fizikal objek-objek yang terlihat melampaui batas pergerakan (cubism), atau telah mengambil sumber-sumber mereka dari ransangan yang tidak lazim (constructivism). Sebaliknya surrealisma berpusat pada imajan dan pada umumnya bergantung kepada figurasi . Tetapi figurasi surrealisma tidak berdasarkan apa yang terlihat . Dengan menumpukan kepada yang ketara, surrealisma mempersoalkan kevalidan sesuatu yang ketara.

Seni surrealist mencapai kedudukan ini dengan meletakkan apa yang ketara ke dalam situasi-situasi dan konteks yang tidak ketara. Oleh itu tidak menghairankan jika aliran ini mendapat tentangan dari golongan akademik, pelukis dan pengkritik-pengkritik moden. Sebagai satu gerakan Surrealism tidaklah terkongkong kepada realistik Art sahaja, tetapi ianya meliputi puisi,drama, psikologi dan falsafah .

Disamping itu ia juga mempersoalkan lukisan gambar bawah sedar dan mimpi ada kaitan dengan miro psiko-analisis yang dipengaruhi oleh Sigmund Freud – pakar ahli jiwa. “Antara tujuan utama surrealisma ialah untuk meneroka alam bawah sedar, imej-imej mimpi tanpa olahan awal atau perancangan”. Imej-imej mimpi dipersembahkan di dalam karya-karya mereka. Surrealisma bangkit selepas keruntuhan Dadaisma pada tahun 1924. Rukun utama aliran ini ialah “ ada alam lain lebih besar daripada alam biasa ini”. Surrealisme terputus sama sekali dengan semua aliran sezaman. Pusat perkembangannya ialah di Cabart Voltaire di Zurich pada tahun 1892

BENTUK/SIFAT SURREALISMA
a. Jam lembik yang tersadai pada pokok
b. Figura yang hidup tetapi berpecah badan dengan kakinya
c. Gambar mimpi yang membangkitkan khayalan
d. Bayangan yang tidak masuk akal dan kadang-kadang berunsur sek yang simbolik
e. Boleh melahirkan cerita-cerita yang memeranjatkan,menakutkan(horrifies),memuatkan (nauseates), meransangkan (provokas), dan menghairankan.
f. Gaya spontan ikut intuiti dan gerak hati tanpa berfikir dan mengkaji. g. Objek yang tidak berkenaan dan tidak berhubungan diletakan bersisi-sisian dalam suatu situasi yang tidak dijangka.

Media yang digunakan oleh angkatan ini ialah cat minyak di atas kanvas, kayu, bahan-bahan buangan dan lain-lain dengan menggunkan teknologi kolaj. Ini terbukti dengan kebanyakan hasil karya Max Ernst, Jean Arp, Marcel Duchamp, Man Ray dan lain-lain. Teknik Frottage atau rubbing juga digunakan . Ini dimajukan oleh Max Ernst dengan penyususnan kertas di atas permukaan yang kasar dan digosok dengan pensil. Hasilnya imej-imej itu dicantumkan dalam catan. Teknik mengecat secara automatik dan membiarkan berus bergerak mengikut arahan dari fikiran yang waras telah dicuba oleh Joan Miro.

Kita kan tersesat pabila malam menjemput bulan semula ke sangkar waktu – The Salam Connection

No comments:

SENI BAHASA DAN SENI RUPA DALAM CERMINAN AKAL BUDI MELAYU

                                                                                Oleh - Hesmel Faznee Faisal Allahyarham Pendeta Za’ba (1985-...